Manuele therapie kan worden toegepast bij functiestoornissen van de gewrichten

Wat is manuele therapie?
Manuele therapie kan worden toegepast bij functiestoornissen van de gewrichten, spieren en/of zenuwen. Bewegingsbeperkingen gaan vaak samen met pijn en het slechter kunnen bewegen van gewrichten. Dit heeft vaak weer invloed op de houding.

Het doel van manuele therapie is het beter laten bewegen van de gewrichten evenals het verbeteren van de houding en bewegingen. Hiervoor gebruikt de manueel therapeut een aantal specifieke technieken die in de gewrichten kunnen worden toegepast. De effecten van manuele therapie zijn vaak direct merkbaar: je voelt een verbetering van bewegingsvrijheid en een afname van pijn.

De manueel therapeut gebruikt een aantal specifieke technieken om de gewrichten beter te laten bewegen. De effecten van manuele therapie zijn vaak direct merkbaar: de patiënt voelt een verbetering van bewegingsvrijheid en een afname van pijn.

Het behandelprogramma van de manueel therapeut bestaat verder uit het geven van goede instructies, adviezen, begeleiding en inzicht in gezond bewegen.

Wanneer naar een manueel therapeut?
Voorbeelden van klachten die een manueel therapeut kan behandelen:

• hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom
  • nek- en schouderklachten met uitstraling naar de armen
  • lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen
  • hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib- en borstpijn
  • kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekklachten
  • duizeligheid bij het bewegen van de nek
  • heupklachten