Door middel van dry needling gaan spieren snel en langdurig ontspannen

Wat is dry Needling?
Dry needling is een behandelmethode van de fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt waardoor de spieren snel en langdurig gaan ontspannen. Dry needling kan gebruikt worden bij patiënten met myofasciale pijn (pijn en stijfheid in spieren). Een patiënt met myofasciale pijn heeft vaak acute en soms chronische klachten. Een kenmerk voor deze pijn zijn de ’triggerpoints’  oftewel drukgevoelige plaatsen in de spieren. Druk op deze punten geeft vaak de herkenbare pijn voor de patiënt. Door een naald in dit punt te prikken (dry needling) verkrampt de spier kort en kan het daarna beter ontspannen.

Wat doet de fysiotherapeut?
De fysiotherapeut zal eerst door een gesprek en een gericht onderzoek uw klachten nader analyseren. Daarna worden de spieren verder onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in de spieren gezocht naar de triggerpoints. De behandeling is gericht op het ‘uitschakelen’ van deze triggerpoints, via het gericht aanprikken met een naaldje. De fysiotherapeut zal vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been. Ook worden de spieren langs de wervelkolom onderzocht en behandeld.

Dry Needling kan helpen bij:

• pijn en stijfheid lokaal in de spier en op andere plaatsen
  • bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • verminderde kracht in de betrokken spieren
  • pijn ontwijkend gedrag: u gaat ‘anders’ bewegen
  • tintelingen in arm/been
  • frozen shoulder
  • tenniselleboog
  • rugpijn
  • hoofdpijn en/of duizeligheid

Verschil met acupunctuur:

Dry Needling moet niet verward worden met acupunctuur. Bij klassieke acupunctuur worden de naalden oppervlakkig en gedurende langere tijd in het lichaam gezet in tegenstelling tot dry needling, waarbij kort in de aangedane spier wordt geprikt.