Etalagebenen (Claudicatio Intermittens) en gesuperviseerde looptherapie

Claudicatio Intermittens
Ervaart u een krampende pijn in de benen als u een stukje wandelt en verdwijnt deze pijn weer als u even stilstaat? Uw klachten kunnen wijzen op een verminderde bloedtoevoer naar uw spieren in de benen. Etalagebenen is de volksterm voor ‘claudicatio intermittens’, welke door artsen ook wel aangeduid wordt als ‘perifeer arterieel vaatlijden’ (PAV).
Wanneer er een verstopping of vernauwing optreedt in de slagaders (atherosclerose) krijgen de spieren te weinig zuurstof wanneer u zich inspant. De spieren vragen meer zuurstof maar door de atherosclerose kan er te weinig zuurstofrijk bloed aangevoerd worden. Hierdoor ervaart u pijn, kramp of een doof/moe gevoel in uw been. Wanneer u even uitrust trekt deze pijn weg omdat de spieren weer genoeg zuurstof aangevoerd krijgen.
Vergoeding
Sinds 1 januari 2017 zitten er in de basisverzekering 37 behandelingen voor Gesuperviseerde looptherapie (GLT) voor Claudicatio Intermittens (etalagebenen) voor de periode van 1 jaar. Deze behandelingen dienen uitgevoerd te worden bij een therapeut die aangesloten is bij ClaudicatioNet.
De therapeut van Fysiotherapie Lichtenvoorde heeft een cursus gevolgd voor Perifeer Arterieel Vaatlijden en is altijd aangesloten bij ClaudicatioNet. Claudicationet is een geïntegreerd zorgnetwerk dat patiënten, oefen- en fysiotherapeuten, huisartsen en vaatchirurgen met elkaar in contact brengt.
Behandeling
Uit onderzoek is gebleken dat ‘Gesuperviseerde looptherapie’ (GLT) voor Claudicatio Intermittens de beste therapie is. Als eerste zal er een intake plaatsvinden waar uw situatie besproken wordt, er zal ook een loopbandtest uitgevoerd worden om de loopafstand op dat moment te bepalen. Met deze resultaten kan uw fysiotherapeut bepalen hoe de volgende looptrainingen worden ingevuld.
Naast de looptraining is er aandacht voor de risicofactoren die bij Claudicatio Intermittens horen zoals roken, overgewicht en/of hoge bloeddruk. Tevens wordt er gekeken hoe u thuis aan uw eigen herstel kan werken.
GLT is bewezen effectief in het verminderen van pijn, vergroten van de maximale en functionele loopafstand, verbeteren van de conditie en het verbeteren van de kwaliteit van leven. Tevens zijn er aanwijzingen dat looptraining een positief effect heeft op bijvoorbeeld de bloeddruk, cholesterolgehalte en suikerziekte.
Door looptraining worden de kleinere bloedvaten beter gebruikt, waardoor de doorbloeding naar de spieren toe verbetert. De kleine aftakkingen worden groter en kunnen dus meer bloed (en zuurstof) transporteren.
Heeft u last van etalagebenen en wilt u hier iets aan doen? Vraag uw huisarts voor een verwijzing naar onze praktijk om te starten met de Gesuperviseerde looptherapie!