Reumatische aandoeningen

Een dop van een fles draaien of een bericht op je telefoon typen zijn simpele handelingen, behalve als u last hebt van een reumatische aandoening. In dat geval zijn deze kleine dingen vaak een grote en pijnlijke opgave. Onder reumatische aandoeningen verstaan we meer dan 200 verschillende aandoeningen aan gewrichten of omliggende weefsel. Niet alle aandoeningen zijn echter even ingrijpend. Tijdelijke aandoeningen zoals een slijmbeursontsteking of een peesontsteking zijn pijnlijk maar niet blijvend. De chronische gewrichtsaandoeningen zijn wel blijvend en hebben een grote invloed op ons dagelijks functioneren. De ziekte van Bechterew, artrose, reumatische artritis en JCA (juveniele chronische artritis) zijn voorbeelden van chronische reumatische aandoeningen. In alle gevallen bestaan de klachten voornamelijk uit zwellingen, stijfheid en pijn. Hierdoor wordt bewegen moeilijk en pijnlijk.

Een reumatische aandoening kan verschillende oorzaken hebben. Acute aandoeningen,zoals acute reuma, worden vaak veroorzaakt door ontstekingen van de gewrichten. Chronische aandoeningen ontstaan vaak door een combinatie van factoren. Vaak is het immuunsysteem ernstig verstoord. Er kan ook sprake zijn van aanleg, al is dat nooit de enige oorzaak. Lichamelijke overbelasting, zoals verkeerd en of teveel bewegen of overgewicht zorgen vaak voor verergering van de klachten. Door langdurig onder geestelijke of emotionele spanning staan kunnen de klachten doen toenemen.

Wat kan acupunctuur doen
Een acupunctuurbehandeling is allereerst gericht op het bestrijden van uw pijnklachten en het beter laten functioneren van uw gewrichten. Energieblokkades veroorzaken zwellingen, stijfheid en pijn, daarom wil de acupuncturist deze blokkades opheffen. Zwelling en het stijve gevoel nemen af, waardoor de pijn minder wordt.

Acupunctuur kan eenmaal beschadigde gewrichten helaas niet genezen, maar het kan wel een verergering van de klachten tegen gaan door het immuunsysteem te versterken. Uw algehele weerstand wordt beter waardoor de kwaliteit van leven toeneemt. Bij acute aandoeningen zijn enkele behandelingen meestal voldoende. Bij chronische klachten zijn meestal meerdere behandelingen nodig.